Představte si, že žijete na začátku 20. století a automobilový průmysl je ještě takzvaně v plenkách. Všechny dostupné automobily připomínají spíše kočáry o výkonu doslova pár koní (např. vůz L&K Voiturette A z roku 1905, výkon 7 koní a maximální rychlost 45 km/h) a najednou „někdo“ postaví vůz, který dokáže jet 147,06 km/h. Chápete to? Kdykoliv se podívám na dobové fotky tohoto vozu, tak mě mrazí. Jen si to představte. Podvozek vozidla vyrobený ze dřeva, místo volantu tyč připomínající řídítka z jízdního kola, obrovský řadový čtyřválec o objemu 18,9 l a výkonu cca 74 kW, místo převodovky pouze setrvačník vážící 100 kg, žádné odpružení zadního zavěšení, absence diferenciálu a o brzdách se raději bavit nebudeme.
Teď si to spojte s rychlostí lehce přes 147 km/h a myslím, že vaše pocity budou podobné mým.
Konstruktérem vozidla nebyl nikdo jiný než Henry Ford a Tom Cooper, kteří s týmem několika asistentů vyrobili dvě velice podobná závodní vozidla. Na první pohled se lišila pouze barvou. Jeden exemplář byl natřen na červeno a druhý na žluto. V této době obě vozidla nesla pouze název Ford, ale přesné označení chybělo. Henry Ford se rozhodl svůj podíl na vozidlech prodat. Důvodem bylo to, že obě vozidla odmítla nastartovat během zkušební jízdy čtrnáct dní před prvním závodem. Henry Ford nechtěl dále pokračovat v závodění, ale vyhrazoval si právo na propagaci automobilů. Tímto krokem chtěl zvýšit svoji image po případných závodních úspěších, a to odstartovalo budování společnosti Ford Motor Company.
Svůj podíl prodal již zmíněnému Tomu Cooperovi a Barneymu Oldfieldovi. Ti pokračovali ve vývoji a v roce 1902 se jim podařilo zprovoznit červený vůz. Ten byl později pojmenován právě Ford 999. Tento název vůz převzal po americké parní lokomotivě Empire State Express č. 999, která v roce 1893 stanovila světový rychlostní rekord, protože dokázala upalovat rychlostí 181,1 km/h. Stala se tak prvním strojem vyrobeným člověkem, který vlastní silou překonal rychlost 160 km/h (100 mph).
Žlutý vůz neměl tak zajímavou historii vzniku svého názvu. Říkalo se mu prostě „Arrow“. Oba dva vozy měly úspěšnou závodní kariéru. Při počítání jejich úspěchů mi přijde, že měl červený exemplář trochu navrch před žlutým. Poté přišlo září 1903, kdy Arrow nemile “proslavila” havárie, při níž zemřel řidič Frank Day. Henry Ford se rozhodl odkoupit vrak vozu, opravit jej a zajet s ním rychlostní rekord na zamrzlém jezeře v New Baltimoru v Michiganu. Díky tomu, že červené vozidlo již nezávodilo, přejmenoval Arrow na 999. Dobový tisk vozidlo právem přezdíval „New Red Devil“. Šílený sen o rychlostním rekordu se stal skutečností v lednu roku 1904, kdy s novým červeným ďáblem dosáhl nejvyšší rychlosti 147,06 km/h.
V dnešní době se touto rychlostí můžete prohánět v kdejaké plechovce, ale schválně si vzpomeňte na konstrukci tohoto závodního auta a jeho rok výroby:-)
Originál bohužel v muzeu MIniGarage nenajdete, ale máme jej v měřítku 1:18. Je to jeden z nejdokonaleji zpracovaných modelů, které ve sbírce máme. Jen pohleďte na fotky a usuďte sami. Každý milimetr vozidla přesně odpovídá originálu, je až k nevíře, že jej výrobce společnost Exoto dokázala tak dokonale zpracovat. Přijděte se mrknout!
Galerie modelu